A laprugókról általánosságban

A tehergépkocsik, pótkocsik és egyéb járművek rugózására leggyakrabban réteges laprugót használnak.Igénybevétel és alak szempontjából több réteges laprugó típust különböztetünk meg. A legismertebb a fél ellipszis alakú rugó, amelyet a lapvégeken kialakított szemeknél és a középen elhelyezett kengyelnél rögzítünk. Néha pl. tehergépkocsi rugóként konzolos formában is beépítik. Ilyenkor az egyik véget a tengelyhez, a kengyelt és a másik véget pedig a kocsiszekrényhez rögzítik. Kevésbé elterjedt, de használatos a negyed ellipszis alakú kivitel is. A réteges laprugókat hengerelt lapos acélból készítik. A rugólap-végek kiképzése nagymértékben meghatározza a lapok közötti terheléseloszlást. Ebből a szempontból a nyújtott lapok az előnyösebbek (egyen szilárdságot közelíti az alakjuk). A rögzítést szolgáló rugószemek alakja sokféle lehet, azok hajlítását melegen végzik. Nagyobb terheléshez a főlap –amelyen a szemet kialakítják– kovácsolással készül. A hajlított vagy kovácsolt szemeket gyakran a főlap alatti réteg 90°-os ívben történő ráhajlítással is erősítik. Ritkábban alkalmazott megoldás a szem bilincses erősítése. A rugót középen U alakú kengyellel rögzítjük. Szereléskor a lapokat általában egy központi csavarral húzatjuk össze, amely egyben megakadályozza a lapok hosszirányú elmozdulását. Ismert, központi csavar nélküli megoldás is, amikor a hosszirányú elmozdulást a szomszédos lap hornyában ülő, a rugólap közepén kiképzett él akadályozza meg. A lapokat ilyenkor kovácsolt bilinccsel húzatják össze.